کد مطلب:231710 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:202

در نماز میت
6- یونس بن عبدالرحمان گوید: از حضرت رضا (ع) پرسیدم مردم در هنگام نماز میت فقط در تكبیر اول دست های خود را بالا می برند و در سایر تكبیرها دست های خود را حركت نمی دهند، من هم مانند آنها رفتار كنم؟

فرمود: شماها در هر تكبیر دست های خود را بالا ببرید.

7- حسین بن سعید برای حضرت رضا علیه السلام نوشت و از آن جناب



[ صفحه 774]



پرسید آیا تابوت را از یك طرف مخصوص باید برداشت، و یا از هر طرف گرفت فرق نمی كند؟ فرمود: از هر طرف خواستید حمل كنید.

8- از حضرت رضا (ع) سؤال شد جنازه را با شعله های آتش می توان بیرون كرد فرمود: دختر پیغمبر را در شب از خانه بیرون كردند و در مقابل جنازه اش چراغ حمل می كردند.

9- حضرت رضا (ع) از پدرانش از علی علیهم السلام روایت كرده كه حضرت رسول (ص) هنگامی كه جبرئیل خبر درگذشت نجاشی را آورد بسیار محزون شد و به مسلمانان فرمود: برادر شما اصحمه درگذشت، و سپس از مدینه بیرون شد و بر او نماز گزارد و هفتاد تكبیر گفت، و خداوند همه بلندیها را برای آن حضرت پست كرد و آن جناب جنازه نجاشی را در حبشه مشاهده فرمود.

10- حضرت رضا (ع) از پدرانش از حسین بن علی علیهماالسلام روایت كرده كه فرمود: پیغمبر اكرم را مشاهده كردم بر جنازه ی عمویش حمزه پنج تكبیر گفت، و بر سایر شهداء نیز پنج تكبیر، و سپس هفتاد تكبیر دیگر را نیز بر جنازه حمزه گفتند.

11- حسن بن النضر گوید: از حضرت رضا (ع) پرسیدم چرا بر میت پنج تكبیر می گویند، فرمود: روایت می كنند كه از پنج نماز شبانه روز گرفته شده است سپس فرمود: این ظاهر حدیث است، اما وجه دیگر اینكه خداوند متعال برای بندگانش پنج چیز واجب گردانیده است.

واجبات پنج گانه عبارتند از: نماز، زكوة، صیام، حج، و ولایت، برای میت از هر كدام این واجبات یك تكبیر قرار داده و واجب كرده است.

هر كس ولایت را قبول كرده پنج تكبیر می گوید، و هر كس قبول نكرده



[ صفحه 775]



است، چهار تكبیر می گوید، و از این جهت شما پنج تكبیر می گوئید، و مخالفان شما چهار تكبیر می گویند.

12- اسماعیل بن سعد اشعری گوید: از حضرت رضا (ع) پرسیدم نماز میت چند تكبیر دارد؟ فرمود: مؤمن پنج تكبیر و منافق چهار تكبیر.

13- احمد بن محمد از مردی از امام رضا (ع) روایت می كند كه خدمت آن جناب عرض كردم: كودك در چه سالی بر جنازه اش نماز گزارده می شود؟

فرمود: در هر سال می توانید بر آن نماز گزارید مگر اینكه كودك از مادر ناقص متولد شود.